top of page
Search
Writer's pictureInka Saini

Muotoilukasvatus opettaa ajattelutapaa ja taitoja, jotka kestävät aikaa

Updated: Nov 19

UNICEFin tuore raportti paljastaa huolestuttavan todellisuuden: maailman lapsista suuri osa ei opi koulussa edes riittäviä perustaitoja. Samaan aikaan digitalisaatio tuo valtavia mahdollisuuksia, mutta myös syventää kuilua niiden välillä, joilla on pääsy resursseihin, ja niiden, joilla ei ole. Tämä haaste asettaa opetukselle uudenlaisen vaatimuksen – miten tarjota lapsille tasavertaiset mahdollisuudet oppia ja osallistua riippumatta heidän lähtökohdistaan?


Designakatemian kautta toteutettu muotoilukasvatus antaa lapsille taitoja, jotka säilyttävät merkityksensä riippumatta teknologian ja yhteiskunnan muutoksista. Luovuus, empatia ja kyky ajatella uudella tavalla ovat taitoja, jotka tukevat lapsia menestymään maailmassa, jossa perinteiset rakenteet muuttuvat jatkuvasti.






Uuden oppimisen ja osallisuuden mahdollistaja


Muotoilukasvatus ei keskity pelkästään opettamaan luovuutta, vaan sen ytimessä on ajattelutapa, joka rohkaisee tunnistamaan ja ratkaisemaan ongelmia. Se auttaa lapsia näkemään, että heidän ideoillaan on merkitystä, ja opettaa heitä toimimaan yhdessä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.


Designakatemian projekteissa painotetaan osallistavaa ja kokonaisvaltaista oppimista, jossa jokaisen lapsen yksilölliset vahvuudet huomioidaan. Tämä tekee oppimisesta merkityksellistä ja mahdollistaa lasten osallistumisen tasavertaisina toimijoina.



Empatia ja yhteys: Kehollinen oppiminen osana muotoilua


Olen kiitollinen omasta mahdollisuudestani korostaa muotoilukasvatuksessa kehollisen oppimisen merkitystä. Tämä kehollinen tietoisuus auttaa lapsia ymmärtämään omia tarpeitaan ja rajojaan, mikä luo pohjan kyvylle nähdä myös toisten näkökulmat ja tarpeet. Kehollisen oppimisen ja empatian kautta lapset oppivat lisäksi olemaan vuorovaikutuksessa rakentavasti, löytämään ratkaisuja ja tekemään yhteistyötä. Tämä taito on elintärkeä maailmassa, jossa yksilölliset ja yhteiskunnalliset ongelmat ovat yhä monimutkaisempia.


Tavoitteenani on inspiroida ja herättää keskustelua siitä, mitä on olla ihminen tässä ajassa. Mielestäni nykyaika kaipaa vahvempaa yhteyttä itseen ja muihin sekä kehon reaktioihin eri tilanteissa. Vain tätä kautta voimme rakentaa kestävää tulevaisuutta yhdessä.






Kestävä ja tasa-arvoinen tulevaisuus alkaa lapsista


Muotoilukasvatus antaa lapsille välineitä, jotka eivät vanhene. Luovuus, kyky ajatella uudella tavalla ja rohkeus kokeilla ovat taitoja, jotka auttavat lapsia menestymään maailmassa, jossa teknologiat ja tarpeet muuttuvat jatkuvasti.


Kestävä ja tasa-arvoinen tulevaisuus alkaa lapsista. Muotoilukasvatus antaa heille äänen ja välineet muokata omaa ympäristöään ja elämäänsä. Kun tuemme lasten luovuutta ja annamme heille tilaa vaikuttaa, rakennamme yhdessä maailmaa, jossa kaikilla on mahdollisuus menestyä.



Miten sinä voisit omassa työssäsi tai ympäristössäsi edistää lasten oikeuksia ja oppimismahdollisuuksia?




Comentários


bottom of page