Istuimme perjantaina iltaa aivan mahtavan muotoiluporukan kesken, nauroimme vedet silmissä ja puhuimme myös vakavista aiheista, jotka kehittämisen asiantuntijatyötä tällä hetkellä koskettaa.
Copilot vastaa, että palvelumuotoilu on palveluiden ja liiketoiminnan ihmislähtöistä kehittämistä, johon palvelun käyttäjä otetaan aktiivisesti mukaan. Mikäli aito ja aktiivinen päämäärämme todella on kehittää arjen palveluita paremmiksi meille kaikille, pelkkä osallistaminen ei riitä. Meidän täytyy kollektiivisesti myös TAHTOA YMMÄRTÄÄ laajempia kokonaisuuksia ja HALUTA LEVITTÄÄ TÄTÄ YMMÄRRYSTÄ myös ympärillemme. Ei auta, että muotoiluprosessin aikana käytetyt menetelmät ovat hyviä, jos arjen käyttäjät eivät ymmärrä kokonaisuutta, asioiden sidonnaisuuksia eikä muotoilutyöstä syntyviä toiminnallisia, taloudellisia ja inhimillisiä hyötyjä.
Kotini lähellä on kaksi hyvää ruokakauppaa, joissa vierailen lähes päivittäin. Toiseen kaupoista voin mennä aina, mutta toiseen en voi mennä lasteni kanssa, sillä emme mahdu siellä liikkumaan. Valitin asiasta jouluna, kun joulukalenterit ja –rekvisiitta tukki kulkuväylät, ja nyt uudestaan, kun vessapapereiden ohi emme yksinkertaisesti mahtuneet tuplavaunuillamme kulkemaan. Olen varma, että pohjapiirustuksissa on huomioitu lainmukaiset pyörähdysympyrät ja tarpeet riittäville hyllyväleille, käyttöönoton jälkeen on ohjeistuksista kuitenkin lipsuttu ja tilanne on tämä. Syy on varmasti hyvin inhimillinen, kukaan ei tahallaan ole ongelmaa aiheuttanut, mutta myös merkittävä. Ovelta kääntyy pois monet asiakkaat. 🙋🏼♀️
Palveluympäristöjen kehitystyö jatkuu pitkään työn luovutuksen jälkeen. Voisi jopa ajatella, että kun myymälä on avattu, palvelumuotoilun yksi tärkeimmistä vaiheista vasta alkaa. Jatkuva seuranta ja parantaminen ovat avainasemassa asiakaskokemuksen optimoinnissa.
Avajaisten jälkeen:
🔸 Asiakaspalautteen kerääminen: Kuuntele asiakkaita ja kerää palautetta. Onko jotain, mikä ei toimi odotetusti? Onko jotain, mikä toimii erityisen hyvin? Tämä tieto auttaa tekemään tarvittavia muutoksia.
🔸 Myyntitietojen analysointi: Tutki myyntitietoja. Mitkä tuotteet tai palvelut ovat suosittuja? Onko jotain, mikä ei myy? Tämä auttaa optimoimaan tuotevalikoimaa ja sijoittelua.
🔸 Henkilökunnan havainnointi: Seuraa myymälässä työskentelevää henkilökuntaa. Onko heillä haasteita? Tarvitsevatko he lisäkoulutusta? Hyvin koulutettu henkilökunta on tärkeä osa hyvää asiakaskokemusta.
🔸 Jatkuva parantaminen: Älä pelkää tehdä muutoksia. Kokeile erilaisia ratkaisuja ja seuraa niiden vaikutuksia. Pienetkin muutokset voivat tehdä suuren eron.
Palvelumuotoilun prosessi on monivaiheinen ja siihen kuuluu niin ymmärtäminen, konseptointi, toteutus kuin myös jatkuva kehittäminen. Toivon, että pysähdyt jokaisen vaiheen eteen ja mietit seurauksia, jos kyseisen vaiheen jättää pois. Tietoisuuden lisääminen ei vielä maksa mitään. 💡
Comentários