Palvelusta muodostuvaan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat ihmisten lisäksi vahvasti myös ne ympäristöt, joissa palvelu tapahtuu. Näiden ympäristöjen - sekä fyysisen että digitaalisen - tulisi puolestaan toimia saumattomasti yhdessä. Kuinka tässä onnistumme?
Olen huomannut, että monilla yrityksillä/ toimijoilla on edelleen haasteita hyödyntää fyysistä ympäristöä tehokkaasti sekä palveluiden että liiketoiminnan kehittämisessä.
"Kohtaamisen paikat ovat ratkaisevia kontaktipisteitä asiakkaan palvelupolulla ja siksi merkityksellisiä kohteita kehitykselle."
Ihmiskeskeistä ympäristöjen kehittämistä ei voi tehdä vain ihmisiä ajattelemalla, vaan heidän (tilan käyttäjät) kanssa yhdessä toimien, heitä kuunnellen ja tulevaisuuden tilakokemusta yhdessä muotoillen.
Kehittämisalueita ovat muun muassa:
Palveluympäristöt (myymälät, ravintolat, kirjastot, terveyskeskukset ja muut julkiset tilat)
Oppimisympäristöt (toimitilat, koulut ja päiväkodit)
Menetelmiä:
Työpajat ja haastattelut
Analyysit ja osallistaminen
Profilointi ja pilotointi
Prototypointi ja testaus
Tila- ja konseptisuunnittelu
Palvelumuotoilu kulkee parhaimmillaan läpi koko kehityshankkeen. Kyseessä on ehdoton lempiaiheeni (tila palveluna) ja sain kunnian toimia Palvelumuotoilu Palon vieraskirjailijana ja kirjoittaa aiheesta jutun yhdessä Essi Kuuren kanssa.
Alla linkkien takana blogikirjoituksemme molemmat osat:
Kyseinen aihe tuntuu samalla sekä marginaaliselta että toisaalta kaikkialla vallitsevalta - olethan itsekin juuri nyt kontaktissa sekä fyysiseen tilaan ympärilläsi että verkkosivujeni palveluun. Tämä aihe inspiroi valtavasti ja siinä on myös paljon kehitettävää - olemme valmiita auttamaan!
Inka Saini
Palvelumuotoilija, konsepti- ja tilasuunnittelija
050 3386945
Essi Kuure
Palvelumuotoilija
Commentaires